Teško je reći gdje bismo bili danas, da davne 1994. koordiniranom akcijom tradicionalnih usporivača kvalitetnih projekata nije prekinuta iznimna manifestacija u usponu Vino u Hrvata. S ocem te manifestacije, Antom Ledićem, prisjećamo se tih ponosnih dana.
Na ovogodišnjoj Vinoviti održana je panel-rasprava pod naslovom Brendiranje Hrvatske kao vinske regije i problematika izvoza vina. Uz gosta predavača dr. sc. Christiana Jaboreka, direktora sektora za vino Saveznoga ministarstva za poljoprivredu Austrije, koji je održao uvodno predavanje o rezultatima Austrijskog odbora za marketing vina (AWMB), sudjelovali su Vinko Milat, stručni suradnik Ministarstva poljoprivrede RH, te dr. sc. Đuro Horvat i dr. sc. Ivica Matošević, predsjednik i potpredsjednik Udruženja vinarstva pri HGK.
Nakon uvodne prezentacije zavidnih rezultata AWMB-a došlo je do rasprave. Uz brojne (i) tamo spomenute probleme koji tište vinare (ističem skuplju proizvodnju, neprepoznatost Hrvatske kao vinske destinacije itd.), zaintrigirao me nastup zapravo jedinoga predstavnika oficijelne institucije (ministarstva) Vinka Milata, koji je započeo govor riječima da govori u svoje ime i tijekom brojnih nabrajanja ponavljao mi moramo, mi moramo... Nisam se odveć trudio shvatiti iznesenu logiku, tek sam, odslušavši cijelu raspravu, ne umanjujući napore u povodu (konačnog?) osnutka Udruženja vinarstva HGK (14. siječnja 2011), postavio pitanje: ako vidimo kakve iznimne rezultate postiže AWMB, zašto doslovno ne preslikamo njihov uspješan koncept? Odgovor nije bio konkretan ili ga barem ja nisam takvim shvatio.
Šest dana poslije, u redovitom newsletteru koji mi šalje AWMB, sami su se pohvalili dobitkom Specijalne nagrade žirija ugledne njemačke vinske izdavačke kuće Meiniger Verlag, dodijeljene AWMB-u za izuzetna dostignuća. Sasvim usput, a nije nevažno, službeni naziv austrijskog odbora za marketing vina (Österreich Wein Marketing GmbH), kao i njegov skraćeni naziv na engleskom jeziku – jest Austrian Wine Marketing Board (AWMB)!!!
Možda sam dosadan, ali nakon ovog ponovno pitam: ako vidimo kakve iznimne rezultate postiže AWMB, zašto doslovno ne preslikamo njihov uspješan koncept? Bit će jeftinije i bolje.
Vinske bitke u ratnim godinama
Ono morali bismo, morali bismo… iz prethodnoga teksta odjekivalo mi je u glavi dok sam prolazio otužnim izložbama (Vinovita i ostale tri gastrougostiteljske) Zagrebačkoga velesajma. I podsjetio sam se danas sasvim zaboravljenih i zanemarenih dviju vinskih manifestacija iz 1993. i 1994. Iako je još u svibnju te godine (4–9. svibnja 1993) na ZV-u u sklopu međunarodne turističke burze ITTF održana 1. izložba vina hrvatskih vinara, novoosnovana smotra Vino u Hrvata, održana nepunih mjesec i pol poslije, odmah se visoko pozicionirala, s visokim organizacijskim standardima. Ante Ledić, pokretač manifestacije, i njegov tim entuzijastički i emotivno zajahali su val pobuđenoga nacionalnog zanosa, stvoren početkom Domovinskoga rata širom svijeta, i usmjerili ga u vrijednu nacionalnu smotru internacionalnog značenja. S brojnim vrijednim pratećim manifestacijama, uz uzornu organizaciju dviju priredbi, entuzijastički se očekivao nastavak kontinuiteta poboljšanja i u trećoj smotri. I onda – muk. Definitivno su dvije paralelne vinske manifestacije (iako različite smionosti, dosega i značaja) bile previše za malu Hrvatsku. Kao po pravilu u sličnim situacijama, odrezala se ona izglednija s manje institucionalne potpore i oficijelno je ponovno nadvladalo zanos.
Kada započinje vaše zanimanje za vina?
Gotovo četrdeset godina bavim se vinarstvom i vinogradarstvom. Dok sam bio zaposlen u Zrinjevcu, bavio sam se time koliko je bilo moguće. No, tko jednom uđe u tu djelatnost, teško iz nje izlazi. Obilazio sam austrijsko Gradišće zadnjih 35 godina, stvarao kontakte i prijateljstva s ljudima, vinarima, vinogradarima, promatrao dobre i loše strane njihove organizacije. Putovao sam na vinske izložbe u Njemačku, Italiju, Francusku… Shvatio sam da ovaj naš prostor nije dobro iskorišten s obzirom na ono što nam je Bog dao prirodnim položajem, ekološkim, klimatskim i svekolikim okolnostima. U Dalmaciji je prije sto godina bilo više od sto tisuća hektara vinograda, a sad cijela Hrvatska ima između 30 i 35 tisuća. Filoksera je, istina davno, osobito opustošila primorski dio. Ali gdje smo sad u novoj hrvatskoj državi, i što možemo za tu djelatnost napraviti, upitao sam se tada. Naši ljudi napravili su čuda s vinima na Novom Zelandu, u Australiji, Čileu, Južnoafričkoj Republici, Kaliforniji, Gradišću…
Kako je uopće došlo do ideje o smotri hrvatskih vina(ra) iz domovine i svijeta Vino u Hrvata?
Pokušajmo pozicionirati tu smotru u kontekst vremena. Kao direktor Zrinjevca okupio sam skupinu entuzijasta unutar i izvan firme kao što su Ivan Maruna, Nikola Mirošević, Milorad Zoričić, Ivana Alpeza i drugi (uostalom tu si sudjelovao i ti s fotografijama u oba kataloga, obraća mi se). Već za Božić ’92, u Boćarskom domu održana je izložbena prezentacija velikog broja hrvatskih vina(ra), koja je pobudila neobično velik interes. Krenuli smo zato od koncepta da bi bilo poželjno da se svi ljudi našeg podrijetla koji se bave vinarstvom i vinogradarstvom po cijelom svijetu nađu ovdje, kod nas u Zagrebu. Znali smo da će to u početku biti malen broj, ali mi smo ipak već prve godine (1993) imali tristotinjak uzoraka vina iz cijeloga svijeta. Kao kuriozitet napominjem da je na prvoj izložbi jedini privatni vinar iz Istre bio Kozlović s jednim uzorkom!
Kakva je bila druga izložba 1994?
Već na drugoj izložbi bilo je više od 900 uzoraka. Imali smo formiranu kadrovsku infrastrukturu i obilježja izložbe – srebrni kalež koji je dizajnirao Mataušić, medalje, zlatnike, srebrnjake i razne suvenire – otvarače, bedževe. Napravljen je već drugi, bogato ilustriran katalog (prvi 96, a drugi 164 stranice!). Bili smo potpuno spremni za iduću izložbu, nismo morali ispočetka, nismo morali promišljati o nekim stvarima koje su se već pokazale dobrima. Mi smo napravili program i da bi se okupili akademici, umjetnici, skladatelji, glumci na našoj izložbi. Bilo je više manifestacija vezanih uz ovu izložbu. Prve godine izdali smo knjigu Filozofija vina od Bele Hamvaša, a drugu godinu Gozbe i zdravice u hrvatskoj književnosti, hvalevrijednu knjigu tiskanu u nekoliko tisuća primjeraka, koja je naišla na dobar prijem među čitateljima, a pokrila je pjesnike i književnike iz cijele Hrvatske i prezentirala vino kao ljudsku djelatnost posebnoga značenja.
Bili smo kvalitetno ispred svih izložbi ne samo u Hrvatskoj nego i primjerice u Ljubljani i sličnih. Imali smo započetu tradiciju, poziciju i sve preduvjete za budući razvoj. Morate znati da u ono vrijeme na području Hrvatske niste mogli naći sto vina pod našom etiketom. Tvrdim da se krenulo s masovnim etiketiranjem i flaširanjem nakon naše dvije izložbe. To je bio pravi iskorak.