Malo je koja hrvatska delikatesa toliko samozatajna i tajanstvena kao ninski šokol. O njegovoj povijesti, za razliku od drevnoga kraljevskog grada Nina, znamo malo ili ništa. Leksikoni i rječnici šute o njemu, pa uobičajena etimološka pomoć u utvrđivanju podrijetla i starosti jela ili namirnice potpuno izostaje. Doduše, stari rječnici i inače rijetko gube vrijeme s kuhinjskim trivijalnostima, ostavljajući nam tek mrvice sa starinskih stolova. Tako se okusi prošlih vremena rekonstruiraju polako, razumijevajući da svako jelo i recept diše kroz prošle dane, neumoljivo se mijenjajući sa svakom novom generacijom. Šokol pripada usmenoj povijesti, povijesti sjećanja, pričama i predajama što ih kolebljive i nesigurne raspleću obično etnolozi. I tako bilježeći nenapisano osluškuju život kako ga pričaju oni što dobro pamte.Oni najstariji, što pamte još svoje bake i djedove, mogu sažeti iskustvo i doživljaj vremena što se proteže unatrag dvjestotinjak godina.
Šokol se na području Nina radio oduvijek, kako pričaju najstariji, samo je nekom srećom ili nesrećom ostao izvan komercijalnih tijekova proizvodnje. Pa dok se pršut i kulen dokazuju i bore s reindustrijalizacijom proizvodnje, oznakama izvornosti i zemljopisnog podrijetla, šokol živi ugodnim privatnim životom. Uostalom obično se pršut prodavao da se plati škola i doktor, dok je šokol ostajao za obitelj i prijatelje. Nitko šokole nije radio za prodaju i tako se šokol nije mnogo petljao ni s turizmom. Ako nemate rođake ili dobre prijatelje koji vam ga mogu poslati, na šokol nećete ni lako nabasati u lokalnim restoranima. Dok vas nutkaju pršutom, šokol mudro čuvaju za sebe. Smijulje se pritom i imaju apsolutno pravo. Neke stvari pripremate za sebe. Za razliku od posvuduše buđole, čiji je najbliži rođak, šokol se još radi obiteljski. Recept je dakako tajan i prenosi se šaptom s koljena na koljeno.
Tajni recept
Za razliku od većine naših suhomesnatih proizvoda, šokol je iznimno raskošno začinjen. Šokoli zriju sušeći se na nezamjenjivoj buri, aromatičnoj od blizine Velebita i mora. Na svjetlo dana obično bi izlazili na blagdan Prikazanja Gospe od Zečeva 5. svibnja. Svetkovina ukazanja Gospe s početka 16. stoljeća preklapa se prirodno sa zrenjem toga nimalo smjerna, putenoga suhog mesa. Njegova raskošna aroma, od mesa, skupocjenih začina, dima i vjetra lako je mogla biti dio svečanih trpeza u vrijeme kada su kuhinje bogatih razmetljivo mirisale egzotičnim začinima. Birana i skupocjena jela zrcalila su bogatstvo kuće gdje su spremana. Dvorske i samostanske kuhinje čuvale su putove začina otvorenima, a činjenica da je Nin već u 10. stoljeću imao benediktinski samostan nije nevažna u povijesti kuhinje toga kraja. Recept za šokol zasigurno nije mogao nastati u siromašnoj sredini, on je zapravo nadgradnja genijalne jednostavnosti. Soli i buri, što ih priroda tako izdašno nudi u području Nina, pridodana je rafinirana nota bogatstva i moći, iako je prava moć Nina ležala upravo u soli. Pretpostavlja se da je ninska solana postojala već u antici, a sigurno je da je radila u srednjem vijeku, u doba ninske komune, anžuvinske i mletačke vlasti. Solana je radila do 1500, kada je uništava mletački monopol nad solju. Stoljeće i pol nakon gašenja solane, Mlečani napuštaju i razaraju Nin, paleći ga i bombardirajući sa šest galija. Grad se više nikad nije oporavio do slave što mu je nekoć pripadala. Šapat slavne i slasne povijesti Nina prenosi se pričama i receptima, utkanima u proslave i slavlja, koji se opetuju samorazumljivi od pamtivijeka. Ninski su hodočasnici na otočić Zečevo, mjesto prikazanja Gospe, ručali i marendali upravo šokol. Jeo se i prilikom većih poljoprivrednih radova, žetve ili berbe grožđa. Prerezani konop koji sapinje šokol nit je koja povezuje krcate trpeze i stolnjake prostrte na polju. Kraljevsku i plemenitu povijest sa često prozaičnom svakodnevicom, prošlo iskustvo što je koristeći sve što priroda nudi uvijek stvaralo savršenstvo. Nadam se da će šokoli i dalje visjeti na buri, mirisni i slasni od začina koji se danas, srećom, ne plaćaju više suhim zlatom. (Jelena Ivanišević)