Iće i piće

Broj 47, Srpanj 2016

Vino i… Kolumna Ivan Barbić

Oznaka izvornosti – temelj razvoja vinarstva

Ivan Barbić

Fotografije: Damir Fabijanić

Nije mi poznato da igdje u svijetu ocjenjivačka komisija određuje da li će neko vino biti pušteno u prodaju kao stolno, kvalitetno ili vrhunsko kao što je trenutačno slučaj u Hrvatskoj.

Početkom lipnja u Kutjevu se, kao svake godine, održao Festival graševine, u sklopu kojega je organiziran simpozij s predavanjima o raznim stručnim temama. Kako je Hrvatska poslije ulaska u Europsku Uniju počela obnavljati Vinski zakon, on je trenutačno hrvatskim vinarima vrlo aktualna tema. Dio predavanja bavio se raznim pitanjima u vezi s tom temom.

Vinski zakon EU predviđa dvije kategorije vina sa zaštićenom oznakom izvornosti ili podrijetla. Vina sa zaštićenom oznakom zemljopisnog porijekla (ZOZP), u Francuskoj i Italiji nazvanim IGP-vinima, u Španjolskoj Vino de la Tierra ili Landwein u Njemačkoj i Austriji. U najvišu kategoriju pripadaju vina sa zaštićenom oznakom izvornosti (ZOI), u Francuskoj AOC, u Italiji DOC, a u Španjolskoj DO vina.

Hrvatska trenutačno ima veliku priliku, koju ne smije propustiti, da ustroji sustav oznaka izvornosti za uspješan razvoj marketinga i komercijalizacije svojih vina. EU je stvorila okvire unutar kojih se moraju definirati zakoni pojedinačnih zemlja članica. Kao vrstan primjer uspješnog sustava oznake izvornosti koji podupire uspješnu komercijalizaciju može služiti Austrija. U ovoj kolumni nju sam već bio predstavio kao uspješan primjer vinske zemlje na koju bi se trebala ugledati Hrvatska. Austrija uostalom ima sličnu strukturu vinske proizvodnje kao Hrvatska. Ima doduše otprilike dvostruko više hektara pod vinogradima i proizvodi 2,5 puta više vina nego naša zemlja. Glavni aduti austrijskih vina su autohtone ili barem karakteristične sorte, kao i Hrvatskoj. Bijele sorte pokrivaju dvije trećine površine, crne samo jednu. Prosječna veličina vinskog imanja prilično je mala (nešto iznad dva hektara), kao i u Hrvatskoj, ima samo mali broj velikih vinarija, a postoji velika raznolikost između raznih vinskih krajeva.

Austrija je u posljednjih deset godina prestrojila svoj sustav oznake izvornosti od tzv. germanskog sustava po gradaciji šećera, razini zrelosti, proizvodnji i sorti grožđa u tzv. romanski sustav, čiji je cilj razlikovanje vina po regionalnom podrijetlu i tipičnosti. Jasno tu činjenicu prikazuje kao Herkunftsmarketing, znači marketing izvornosti. Taj sustav je, uz ionako sve bolju kvalitetu vinske proizvodnje, znatno pridonio uspjehu austrijskih vina na vrlo konkurentnim tržištima kao što su Njemačka, Švicarska, SAD, Nizozemska, Engleska, skandinavske zemlje te Kina i Japan. I Hrvatska bi svakako trebala težiti ustrojenju sustava oznake izvornosti koji podupire marketing i uspješnu komercijalizaciju vina.

U sklopu vinske kategorizacije zna biti i raznih klasifikacija vina, možda je tomu najbolji primjer Burgundija, gdje se proizvode vina Village, Premier Cru te Grand Cru ovisno o klasifikaciji vinograda iz kojega potiče grožđe za to vino i iz kojega je deklarirano i kontrolirano. Ta je klasifikacija definirana po povijesnim saznanjima o kakvoći grožđa sa stanovitog položaja. Istina je da često neko vino Premier Cru bude bolje od vina Grand Cru, ili Village od Premier Cru, ovisno o vinaru koji ga je proizveo. Moglo bi se predbaciti toj klasifikaciji da zbog toga nije više suvremena. No tržište vrlo dobro i brzo shvaća razlike u kvaliteti, tako da kvalitetom bolje vino Premier Cru vrlo dobra proizvođača postiže više cijene nego Grand Cru prosječnoga.

Nije mi poznato da igdje na svijetu ocjenjivačka komisija određuje da li će vino biti pušteno u prodaju kao stolno, kvalitetno ili vrhunsko vino kao što je trenutačno slučaj u Hrvatskoj. To stvara za kupce – pogotovo one strane – probleme shvaćanja i prihvaćanja takve klasifikacije te se s pravom može spočitnuti takvoj klasifikaciji da ovisi o subjektivnoj procjeni brojčano nevelike komisije. Takve komisije ili žiriji odgovorni su za dodjelu medalja i ocjena raznih vinskih natjecanja i ocjenjivanja, ali ne za zakonsku klasifikaciju vina. Čak da su u njoj zajedno Jancis Robinson i Rober Parker, dva najpoznatija vinska kritičara na svijetu, uvijek bi se mogao dovoditi u pitanje njezin sud. Razumljivo je, iz povijesne perspektive, kada su vinogradarstvo i vinarstvo bili jedna od više državno subvencioniranih grana poljoprivrede, da se smatralo potrebnim stanovito uzimanje pod skrbništvo vinogradara i vinara te da se objasne tržištu i kupcima različite razine kvalitete vina. No danas su ti isti vinogradari i vinari izloženi slobodnom tržištu i primaju još samo malo subvencija, tako da im se mora vjerovati da su punoljetni i sposobni sami preuzeti stopostotnu odgovornost za svoje proizvode u borbi na svjetskom tržištu. Jest da se i u drugim zemljama provodi degustacija vina prije puštanja u prodaju, ali isključivo da bi se odvojilo vina s jasnim manama. Ta degustacija odlučuje da li će vino imati ZOI ili će postati, ukoliko ima manu, stolno vino, ali nema klasifikacije na temelju ocjene jedne ocjenjivačke komisije.

Opet možda najbolji primjer za dobar, objektivan sustav oznake vinske izvornosti daje Austrija. Austrijsko vino mora biti sto posto od domaćega grožđa i mora biti označeno kao austrijsko vino, vino iz Austrije ili Austrija. Sljedeći manji geografski entiteti od Austrije mogu biti korišteni za vino od grožđa s podrijetlom s navedenog područja: vinske regije, vinskog područja, položaja, općine, vinograda ili parcele, povezano s imenom općine u kojemu leže. Ti vinogradi, za razliku od primjera iz Burgundije, nisu klasificirani po mogućoj kakvoći vina, nego se prepušta tržištu da prosudi da li je vino iz jednog vinograda vrednije od vina iz drugog.

Hrvatska je dosad prijavila šesnaest raznih zaštićenih oznaka izvornosti za vina (ZOI ili AOP kategorija), počevši od tri vinske regije: Istočne kontinentalne Hrvatske, Zapadne kontinentalne Hrvatske te Primorske Hrvatske. Već je jednom položaju s dokazanom poviješću visoke kvalitete (Dingaču) dodijeljena zaštićena oznaka izvornosti, a za momjanski muškat i za Ponikve zahtjev je u postupku.

Za mogućnost uspješna razvoja hrvatskih vina na svjetskom tržištu nužno je razviti sustav zaštićenih oznaka izvornosti za vina u tom smjeru i odlikovati položaje s dokazanom poviješću visoke kvalitete, da bi u svijetu mogli razlikovati najbolje vinske položaje i najbolje vinograde Lijepe naše.

Pročitaj ostale članke iz broja 47, Srpanj 2016

Ostala izdanja