Ovo nije novi promotivni slogan Hrvatske. No, prije nego li internet provideri, mobilni operateri, Ministarstvo turizma, HTZ i ostali skoče u zrak i počnu protestirati, odmah dopunjujemo objašnjenje. Ima interneta u Hrvatskoj, ali Hrvati ga jednostavno – ne koriste. Barem ne na način da provjere tko nam sve stiže iz inozemstva i nudi nam neviđene usluge. Za našu lovu. Usput, da padneš u nesvijest, izvrsno govori materinji (engleski) jezik. I najvažnije od svega, (inteligentno nam) priča upravo ono što mi želimo čuti: vaša riba je naj, vino je sjajno, zalazak fantastičan, a dragi domaćini donose novu ribu, novo vino i nude nova (besplatna) noćenja…

Što je zajedničko svim tim ponuđačima? Nađu (ili njih nađe) lokalnu ekipu (produkcijsku, po mogućnosti bez referenci tj. jeftinu, i(li) neku PR agenciju) koja će im jasno reći gdje se može dobiti lova i koga treba uključiti u posao. Lokalci im odmah savjetuju da se projekt napumpa do neslućenog obujma (ako balon pukne, neka pukne…) i Hrvatima (željnim svjetske pažnje) ponude neviđenu promociju! Neviđena promocija je ona promocija koja npr. puni apartmane u Viru na neviđeno.

Stvar (za njih) funkcionira već godinama jednostavno i uspješno. Jednu vedetu (koja, putujući po svijetu, već dugo piše zlatnim penkalama HTZ-a), našu Ashley Colburn, preispitali smo već dvaput (http://www.iceipice.hr/hr/blog/amerika-uzvraca-udarac i http://www.iceipice.hr/hr/blog/strangers-in-the-bite). Kad je nedavno došlo do promjene na HTV-u i nova je uprava počela u javnost iznositi cijene nekih emisija, ponadao sam se da je to sad uobičajena stvar i (ponovo ih) pitao za cijenu serijala koji nam je gđica Ashley Colburn prodala (javnoj televiziji). No, naravno, to je još uvijek dobro čuvana tajna (odgovor HTV-a u prilogu). Jedina šansa je (valjda) da se otvori tajni arhiv HTV-a za kojih trideset godina…

Dok to dočekamo, novi likovi nailaze samo tako. Ovdje ćemo analizirati (samo) jednog. Citirat ćemo najave na internetu iz raznih medija. Izvore ćemo izostaviti iz praktičkih razloga (previše ih je, tj. skoro su svi). U smo svakom trenutku spremni potvrditi autentičnost citata (pisani su kurzivom).

Dakle, Ladies and Gentlemen… Here it is: Croatia's Finest!!! Welcome! Prvo ćemo o najavama. Onda o zgodnim i simpatičnim crticama sa snimanja.

Počelo je 2015.

Dana 11.06.2015. čitamo:

Britanski masterchef kuhao u Zaprešiću

Otkrivanje turističkih i gastronomskih potencijala bila je tema 3. dana snimanja emisije Croatia Finest u Zaprešiću. Pobjednik britanskog masterchefa, Dhruv Baker, domaćim je namirnicama kuhao za gastroturističku emisiju koja će se emitirati na britanskim kanalima i promovirati Hrvatsku.

U dvorcu Lužnica časne sestre poznatog su kuhara upoznale sa svojim proizvodima od maslačka. U Novim dvorima zaigrao je golf te posjetio Konjički klub Trajbar team i jahao sa svojom suvoditeljicom Adrijanom Dejanović.

Cilj je bio probati što više lokalne hrane i osjetiti lokalne običaje, pa je tako Restoran Golf predstavio svoja jela; Banovu sablju i Grofičin sladoled.

Inspiriran viđenim, Dhruv je na golf terenu pripremio tjesteninu s maslačkom i vrganjima.

Neslužbeno smo čuli kako je došlo do sakupljanja te produkcijske (u međuvremenu bitno promijenjene) ekipe. No, kako o neprovjerenim stvarima ne pišemo, nećemo dalje o tome.

Očito je da ekipa nije postigla odgovarajući odziv prošle godine i sve prebacila na 2016.

Došla je 2016.

Ekipa je opet u akciji. Ponovo s kuharom (chefom) Dhruv Bakerom. Prvo se pitamo: tko je Dhruv Baker, pobjednik britanskog MasterChefa 2010.godine?

Na internetu možemo saznati da je prije te pobjede kuhao za obitelj i prijatelje, a od onda je (dakle, u nepunih 6 godina) karijeru u usponu kao sales executive, zamijenio kuharskom. Kupio je restoran, napisao jednu (1) knjigu o začinima i nastupa na gastronomskim manifestacijama i emisijama. (usput: na stranici http://www.lovefood.com/journal/features/14275/masterchef-winners--where-are-they-now možemo vidjeti da su apsolutno SVI dobitnici britanskog MasterChefa od 2005-2015. promijenili prvotna zanimanja i ušli u kulinarske vode)

U hrvatskim medijima to će se sve uskoro najaviti kao: poznati kuhar, gastronomski mag, karizmatični chef, jedan od najpoznatijih britanskih chefova, britanska kulinarska zvijezda, slavni britanski chef, veliki Dhruv Baker…

Idemo dalje. Ekipa (u sastavu: suvoditeljice - Rajana Radosavljev i Adrijana Dejanović, režija - Deni Husta, tehnička produkcija - Edvard Hudi, autor i producent - Alen Nemet, izvršni producent projekta - Tadija Kolovrat) krenula je Hrvatskom.

U međuvremenu projekt se oboružao pokroviteljstvima, jer (kako mediji kažu) to će biti najveća promocija Hrvatske i hrvatskih proizvoda u svijetu do sada. Znamo koliko je to bitno, pa nije niti čudo da je projekt podržan od predsjednice Hrvatske, gospođe Kolinde Grabar-Kitarović, Ministarstva turizma Republike Hrvatske te Hrvatske turističke zajednice.

A već prve objave iz ožujka najavile su: Emisija će prvenstveno biti namijenjena za distribuciju na globalnoj razini, no sigurno je da će je i naši gledatelji imati priliku gledati na domaćim kanalima, i to već početkom ovog ljeta.

Počinjemo postavljati pitanja…

Hmm?! Nisu još ni počeli snimati, a već znaju kad će se taj serijal emitirati na HTV-u?!?

Dovoljan je razlog da počnemo pažljivije promatrati što se događa i postavljati pitanja institucijama.
Sad preskačemo gomilu bombastičnih najava iz najrazličitijih medija, taj neviđeni PR koji prati ovaj projekt. Objavljujemo pitanja i neke odgovore na naša pitanja.

1. Pitanja Croatia's Finestu

Pitali smo kad i gdje (na kojim TV-stanicama) će se emitirati njihov serijal? Odgovor smo dobili 8. lipnja.

Poštovani g.Fabijanić,

Prvi hrvatski gastronomski putopis na engleskom jeziku Croatia's Finest emitirati će se od jeseni na HTV-u, a sljedeće tri godine- s više repriznih emitiranja- na National Geographic Channel-u.

Za dodatne informacije stojimo vam na raspolaganju,

Srdačan pozdrav,
Martina Šahbaz
PR projekta Croatia's Finest

2. Pitanja National Geographic Channelu

Kako se stalno provlači povezanost CF-a s Nat Geo Channelom, na relevantnom mjestu pitali smo kada i gdje će se emitirati serijal CF i dobili odgovor 2. lipnja.

Dear Mr. Fabijanic,

We received your inquiry regarding Croatia’s Finest.

The title has been acquired for NG People, a female skewed channel, and it will indeed air in Asia and Africa. Unfortunately I don’t have any information on when exactly it will be on screen.

The title will not air on any of the NG channels in Croatia.
Hope you find this information useful.
Best,

Krassimira Yakovlieva

PROGRAMMING COORDINATOR
FOX INTERNATIO
NAL CHANNELS
SOFIA

Naš mali dodatak (skinut sa službenog weba) o kanalu NG People:

NG People je http://natgeotv.com/asia/ngp i tamo možete pročitati:

Nat Geo People (NGP) is a lifestyle channel featuring enjoyable factual entertainment that embodies the global flair of exploring fascinating places and cultures. We celebrate the best food and travel stories while following our inspiring hosts and characters as they venture through amazing moments in life.

Part of the FOX International Channels network, NGP reaches 6.9 million homes in Asia and the Middle East including Hong Kong, India, Malaysia, Singapore, Vietnam, Thailand and the UAE. NGP is available in English and Thai.

KOMENTAR: Dakle, odgovor iz CF-a da će se njihov serija biti sljedeće tri godine- s više repriznih emitiranja- na National Geographic Channel-u jednostavno: NIJE ISTINIT.

3. Pitanja HRT-u

Na pitanje o suradnji HRT s CF-om dobili smo 7. lipnja slijedeći odgovor.

Poštovani g. Fabijaniću,

zahvaljujemo na Vašemu upitu i zanimanju za Hrvatsku radioteleviziju.

Obavješćujemo Vas kako u ovome trenutku Hrvatska radiotelevizija nema potpisan ugovor o emitiranju spomenute serije. Od mjerodavnih urednika doznali smo kako se ona trenutačno nalazi u produkcijskoj fazi i sigurno je kako tijekom ljeta neće biti emitirana na Drugome programu Hrvatske televizije (HRT – HTV 2).

Ovime također želimo istaknuti kako RJ Komunikacije Hrvatske radiotelevizije u svojim priopćenjima i objavama dosad nije službeno najavljivala emitiranje spomenute serije.

S poštovanjem

Hrvatska radiotelevizija
RJ Komunikacije
Prisavlje 3
10 000 Zagreb

Komentar koji sam poslije uputio HRT u vezi informacija u medijima, o CF-u i HRT-u:

Ne znam da li vi to mene niste dobro shvatili?

Ja vas kao neupućeni građanin (ne samo novinar u ovom slučaju) pitam kako to neka produkcijska ekipa (ne ovisno koja) može kategorički izjaviti da će se njena serija (koje se upravo snima!) emitirati na HRT-u u jesen (prije potpisanog ugovora?!)!?

Tko to u redakciji HRT dogovara kupnju „na neviđeno“?

Da li je sastav produkcijske ekipe taj koji „garantira“ HRT-u kvalitetu materijala unaprijed?

Kad će se potpisati ugovor?

Pretpostavljam da će, kao i u slučaju serijala Ashley Colburn, cijena serijala biti „poslovna tajna“.

Izbor objava iz medija s našim komentarima

O „profesionalnosti“ cijelog projekta i silnom PR koji je taj projekt unaprijed dobio možemo vidjeti u slijedećim primjerima (uz komentare):

Croatia's Finest is the first Croatian culinary travelogue in English starring the charismatic British MasterChef Dhruv Baker.

KOMENTAR: Karizmatični britanskichef??! Pobjednik MasterChefa 2010? Znate koliko ima takvih ima?

Poznati TV serijal Croatia’s Finest…

KOMENTAR: Kako serijal može biti „poznat“, a još nije niti gotov?

Putopisni gastro serijal od 20 epizoda, koji se ovih dana snima po cijeloj Hrvatskoj, prati poznatog britanskog kuhara Dhruva Bakera, a gledat će ga oko pola milijarde ljudi.

KOMENTAR: G.B. NIJE poznati britanskichef. Neistina je da će to gledati pola milijarde ljudi! (informacija iz FOX Europa)

Zadarske atrakcije na vrhu Poluotoka magnet su za turiste, pa je britanska kulinarska zvijezda odlučila tu i kuhati.

KOMENTAR: Kao što smo rekli: NIJE.

Britanac je zvijezda prvog hrvatskog gastronomskog putopisa Croatia’s Finest koji National Geographic snima u Hrvatskoj.

KOMENTAR: Kao što smo za prvo rekli: NIJE, a drugo je notorna neistina i opasno podmetanje medijima i oglašivačima.

"Mislim da će to biti najveća promocija Hrvatske ikada. Predviđeno je nekih pola milijarde gledatelja koji će to vidjeti", izjavio je izvršni producent projekta Tadija Kolovrat.

KOMENTAR: Kao što smo rekli: NIJE.

U svakoj od epizoda čije emitiranje na National Geographic Channelu započinje već 30. lipnja, britanski chef Dhruv Baker obilazi hrvatske gradove i mjesta u potrazi za novim gastronomskim iskustvima i otkrićima.

KOMENTAR: Neistina.

Snimanje TV serijala trajat će do sredine srpnja, a od početka kolovoza kreće emitiranje putem National Geographic Channela i to u nevjerojatnih 90 zemalja

KOMENTAR: Neistina (informacija iz FOX Europa).

A to je bio tek mali izbor iz medija…

Uloga gazpacha u promociji hrvatske gastronomije

Ako ste mislili da je ovaj podnaslov nelogičan, serijal Croatia's Finest će vas demantirati!

Citiramo medije:

Grad Rijeka, Turistička zajednica grada Rijeke, kao i Jadran hoteli d.d., ovih su dana, kao što smo već izvijestili, postali domaćinima snimanja prvog hrvatskog gastronomskog putopisa na engleskom jeziku Croatia’s Finest čija je zvijezda britanski MasterChef Dhruv Baker, a sad smo doznali i njegove dojmove nakon posjete Rijeci.

Jedna od prvih stanica u gradu bila je tržnica.

Šetajući između svog tog svježeg voća, povrća i začina za nos mi je posebno zapeo jedan miris, miris na koji jako rijetko naiđem, ali ga vrlo brzo prepoznam – miris svježe rajčice. U tom je momentu moja asocijacija bila gazpacho, hladna španjolska juha bazirana na rajčicama i sirovom povrću. I jednostavno sam znao da je to jelo koje ću u Rijeci pripravljati’ – odlučno je rekao Dhruv Baker.

Dakle, serija Croatia's Finest koja bi (po medijima i pokroviteljstvima trebala biti) neviđena promocija Hrvatske (i gastronomije), u ovoj emisiji iz Rijeke, Dhruv Baker promovira hrvatsku gastronomiju na način da kuha gazpacho, hladnu španjolsku juhu!!!

E svaka (nam) čast!

Prijedlog na kraju

Ako oficijelne institucije ne vjeruju u moje prosudbe, rado im ovako javno nudim analizu njihovih ulaganja (moralnih ili materijalnih) na slijepo (tj. po osjećaju) projektima u zadnjih nekoliko godina. Rado ću usporediti što su ti projekti obećavali, a što su zaista ostvarili.

I treba mi samo - internet. I zdrav razum (bez osobnog interesa, naravno). Nikakvi putni troškovi. Samo šetnja tastaturom…