Vjerojatno znate da je votka daleko najpopularnije piće u svijetu i da suvereno pokriva dobar dio Europe, čitavu Kanadu i Sjedinjene Države, da u Južnoj Americi i rum s njom gubi bitku, te da u Aziji, zbog Rusije naravno, vlada polovicom kontinenta. Čak je i Velika Britanija prije par godina objavila vijest da je votka u toj zemlji definitivno pretekla viski, što je, dakako, zaprepastilo mnoge. Dakle, može se reći da čitav svijet guta votku poput gomile ruskih zemljoradnika zimi. Ako se pritom pitate kako je moguća tolika popularnost pića tako dosadna okusa, očito da nikada niste kušali najfiniju, autentičnu votku ili ono što se danas naziva butik ili craft votkom.
Neki će vam reći da je tajna vrhunske votke baš u tom neutralnom okusu, a drugi da pogoduje zdravlju, od čega ovo drugo naravno nije točno. Točnija je zapravo činjenica da poslije obilatije konzumacije visokokvalitetne votke nećete drugoga jutra patiti od „posljedica“. No, prava istina leži u tome da, iako je uvijek bilo votki s karakterom, danas se ipak više proizvode inačice jedinstvena stila, teksture i finog osjeta u ustima.
Upravo stoga, posve je logično da i najpopularnije piće na svijetu ima i svoju bečku manufakturnu inačicu. Ime joj je Wodka Linia i rezultat je jednog starog poljskog obiteljskog recepta na temelju krumpira i vode, ali bez aditiva i umjetnih okusa, što ju čini sjajnim pićem. K tome, bečka je votka i umjetnički projekt, jer svaku bocu krasi rukom naslikana linija, a postoje i njezine jedinstvene limitirane serije koje oslikavaju pojedini umjetnici.
S obzirom na poljsko podrijetlo, nije na odmet spomenuti da se votka prvi put u pisanome obliku spominje u poljskome dokumentu Akta Grodzkie iz 1405., i to kao lijek za sve boljke, vjerovanje koje je potrajalo veći dio narednih šest desetljeća. Tek u 21. stoljeću pojavio se novi val votki, vrhunskih manufakturnih pića namijenjenih znalcima i proizvedenih isključivo od najkvalitetnijih sirovina, među koje spada i Wodka Linia.
Wodka Linia nastaje od visoko kvalitetne sirovine - krumpira i austrijske izvorske vode. Nema aditiva, što znači da nema ni glavobolja, a vrlo je ukusna i nerashlađena. Jednostavna je stila, upravo onakva kakva votka i treba biti. Tradicionalno, votka je u Poljskoj oduvijek bila prisutna na svim zabavama, kao i za posjeta prijatelja. Uvijek je bila na stolu, pri ruci, što je i glavni razlog zašto mora biti ukusna i na sobnoj temperaturi. Svaka votka ima svoj individualni karakter, posebno ona proizvedena za vlastitu konzumaciju, pa svatko traži svoj osobni recept za izboljšavanje proizvoda po vlastitu ukusu. Tako je počela i Wodka Linia, ispričao mi je Gregor Markowski, idejni tvorac robne marke, koji na tom projektu radi sa svojom privatnom i poslovnom partnericom Edith Heinrich.
Recept koji je Markowski pronašao za Wodku Linia potječe od virtuoza votke s konca 19. stoljeća. Kako su uz recept bile priložene i različite bilješke koje se odnose na detalje u proizvodnji, Gregor ga je, uz pomoć jednog prekaljenog stručnjaka za destilaciju, nedugo po pronalasku odlučio isprobati. Želio je dobiti vrhunsku votku, pa je posegnuo za najkvalitetnijim sastojcima. Rezultat je bio izniman – elegantna i delikatna votka sa svim vrlinama tog pića. S obzirom na vrhunski recept i sastojke, nije čudilo da je okus bio postojan na svim temperaturama pića, dok su se prirodne arome otvarale bez maski aditiva. Osim toga, po konzumaciji, narednoga jutra nije bilo glavobolje, što je bio pouzdan znak da se radi o doista visokokvalitetnom piću. Gregoru je to bilo dovoljno da u projekt uloži svu svoju energiju, entuzijazam i strast.
No, za uspješnu priču bio je potreban još jedan element. Kao čovjek duboko uronjen u svijet umjetnosti, Markowski je odlučio povezati votku i umjetnost. Robnu marku Wodka Linia zamislio je kao ekskluzivan proizvod, jasna i kristalno čista dizajna koji upućuje na stil i kvalitetu proizvoda, ali i na poštivanje umjetničkih zakonitosti. Istovremeno, s one osobnije strane, votka je ukazivala i na tradiciju njegova obiteljskog imanja te dosljedno pridržavanje visokih standarda rada.
Svaka boca Wodke Linia ručno je oslikana, svaka je jedinstvena i ima kolekcionarsku vrijednost, posebno one iz limitiranih Artist Edition serija. Koncept koji je zamislio Markowski jest da boca postane svojevrsno platno, medij na kojem poznati austrijski umjetnici interpretiraju liniju. Cilj je bio skrenuti pozornost na suvremene austrijske umjetnike i umjetnost uopće te promovirati umjetničke galerije. Prema devizi uštedite na poštarini i uživajte u votki i umjetnosti, galerije-partneri služe kao mjesta gdje kupci mogu podići naručene boce. Prvi autor, u čitavoj planiranoj seriji, bio je bečki umjetnik Michi Lukas, koji je oslikao limitiranu seriju od 12 boca, koja je predstavljena na priredbi Parallel Vienna 2017, od kojih se svaka prodavala po 432 eura. Nakon Lukasa, u 2018. Wodka Linia predstavila je Marca Dessíja, voditelja multidisciplinarnog studija sa sjedištem u Beču, a za budućnost se planira čitav niz drugih suvremenih austrijskih umjetnika.
Potvrda sjajne kvalitete stigla je ove godine na londonskome International Wine & Spirit Competitionu, gdje je Wodka Linia osvojila nargardu „Gold Outstanding“, kao jedna od samo dvije votke ovjenčane tim priznanjem te jedina votka na temelju krumpira s tako visokom ocjenom.
Wodka Linia je premium votka (40%), punjena u boce od 500 ml. Prva serija od 720 ručno oslikanih boca (posebna komercijalna serija, razdvojena od spomenute Artist Edition serije) puštena je u prodaju 2017., a druga od 1200 boca u proljeće 2018. Cijena boce je 36 eura. Wodka Linia je višestruko destilirana, bez aroma i aditiva te namijenjena najizbirljivijim ljubiteljima votke. U njoj se preporučuje uživati samoj i na sobnoj temperaturi (18-21ºC), prvenstveno stoga što se njezina iznimna kompleksnost, lagana slatkoća i kremasta tekstura najbolje razvijaju kada nije rashlađena, odnosno pomiješana s drugim pićima. Njezini proizvođači vjeruju da je konzumacija votke u izvornome obliku jedini pravi način za znalce da bi uživali u tome ekskluzivnom piću.
I doista, kad sam Wodku Linia kušao baš tako, pijuckajući ju samu i nerashlađenu, otkrio sam svu njezinu raskoš i kompleksnost, ali i finu pitkost i kremoznost te nenadmašan okus. Tko bi rekao. Čak sam se osjetio i dijelom umjetničkog projekta, što je rijedak slučaj kad se sladite alkoholnim pićem (barem u umjerenoj količini). Želite li isprobati i vi taj osjećaj, kupite bocu putem interneta ili, još bolje, naručite online i podignite u nekoj bečkoj galeriji.
www.wodkalinia.com