Već dugo vremena pokušavam razjasniti strategiju predstavljanja (neizbježna riječ, brendiranja) hrvatskih vina na svjetskoj sceni. Redovito pratim, komentiram i analiziram poteze koji se (ponajviše) vuku kroz Udrugu vinarstva Hrvatske gospodarske komore.
Pocula iacta sunt – Čaše su pale, parafraza je poznate izreke Kocka je pala (bačena).
Moji upiti i komentari očito nemaju potrebne sugovornike, nemaju publiku kojoj se obraćam, nemaju nikakvu svrhu. Jer sve ostaje isto. Neki već smatraju da obožavam ovakva sučeljavanja i zaoštravanja, da uživam kad adrenalin poteče. Krivo! Smatrao sam da je korektno u okviru vlastitog profesionalnog znanja i moralnosti reagirati na sve loše poteze koje uočim i da ću tim činom pomoći struci (čitaj: hrvatskim vinarima) da ne budu vođeni kao ovce kroz šumu svjetskih trsova.
No, kad se toliko hrvatskih vinara ne zapita tko i kako troši njihove novce, zaista smatram nepotrebnim da to činim samo ja. Iskreno, slatko spavam i bez tih odgovora. U pismu u prilogu jedno od pitanja glasi zašto je nastup u Astor Centeru u New Yorku prošloga mjeseca koštao 72 posto više nego isti takav nastup 2013? Ja jednostavno ne mogu vjerovati da sam jedina osoba u Hrvatskoj (koja nije vinarske struke) koja je zapazila tu činjenicu i postavila pitanje odgovornoj instituciji. No čini se da jesam. Pa zato i neću više. Pitajte dalje sami.
Udruga Gran Cro pri osnutku činila se načinom pometanja jalovih i odveć skupih pokušaja državnih i paradržavnih institucija, koja će komercijalnim i kvalitativnim skokom iskočiti iz omče koordinirane akcije brendiranja hrvatskih vina. No to se nije dogodilo. Dapače, ostao je gorak okus propuštene prilike, a isti ti vinari (moji dragi prijatelji) vratili su se na početak(?), što mi je iskreno žao.
Sve moje ponude o platformi za nastup, za izjavu, za komentar svim hrvatskim vinarima u časopisu Iće&piće, svi prijedlozi o okruglim stolovima, o traženju odgovora ostali su bez odjeka. Samo mi je potvrđeno da to nikom ne treba. Nema razočaranja, tek svijest da treba stati. Vrijeme je.
Hrvatska gospodarska komora
n/r g. Burilović
Poštovani gospodine predsjedniče HGK,
Obraćam Vam se osobno, s obzirom da četverogodišnji projekt Udruge vinarstva pri HGK kao i marketinške aktivnosti (posebno projekt Vina Croatia – Vina Mosaica) zahtijevaju odgovor s najvišeg mjesta.
U našem časopisu Iće&piće više smo se puta osvrnuli na netransparentno djelovanje Udruge vinarstva (UV) i sasvim nejasan smjer promocije hrvatskih vina (i) kroz Odbor za marketing, sajmove i međunarodnu suradnju.
Zato ćemo biti slobodni u ovom pismu rezimirati neke događaje i postaviti pitanja na koja bih Vas molili odgovor.
Povijest
Udruženje vinarstva pri HGK osnovano je 14. siječnja 2011, a na osnivačkoj izbornoj skupštini održanoj u Hrvatskoj gospodarskoj komori za predsjednika Udruženja izabran je dr. sc. Đuro Horvat iz Agrokor vina d.o.o., a za potpredsjednike Ivica Matošević iz Vina Matošević d.o.o., Ivan Ružić iz Kutjeva d.d. i Vlado Krauthaker iz Krauthaker d.o.o.
Za poslovnog tajnika Udruženja izabran je Igor Barbarić iz HGK, a osnovani su i Odbori za marketing, promociju i međunarodnu suradnju te Odbor za zakonodavstvo. Za predsjednika Odbora za marketing, sajmove i međunarodnu suradnju izabran je Saša Špiranec, Vinart d.o.o., te Igor Barbarić iz HGK, za tajnika.
Dana 23. travnja 2012. priupitao sam HGK – UV i nisam dobio odgovor na pitanja:
1. Što je predsjednik po obrazovanju i zanimanju (CV) i koje su njegove referencije za obavljanje tog posla?
2. Tko je sve službeno angažiran za provođenje tog ozbiljnog posla i koje su im referencije (CV)?
3. Koja je strategija odbora (nakon godinu i pol rada, a godinu prije ulaska u EU!)?
Krajem 2012. g. (dakle nakon dvije godine!) raspisan je natječaj za dizajn vizualnog identiteta Vina Croatia (uz nevjerojatno malen iznos prve nagrade od 21.000 kn), a prvu nagradu dobio je Studio Cuculić (početak 2013). Nakon toga prvonagrađeni nisu angažirani na razradi promotivnog materijala UV HGK.
Uz aktivnosti nastupa na sajmovima i kušanjima (i potpuno netransparentnim troškovima), natječaj je bio jedina aktivnost Odbora za marketing s konkretnim rezultatom.
U kontekstu tog, sada već četverogodišnjeg, projekta UV HGK slobodan sam primijetiti i upitati sljedeće:
1. Zašto na aktualnoj stranici HGK stoje stari podaci o UV HGK (konkretno da je predsjednik Udruge Vinarstva predsjednik Udruženja Josip Ređo, Kutjevo d.d. iako je Na sjednici Skupštine Udruženja vinarstva HGK održanoj 19. veljače 2014. u HGK za predsjednika Udruženja za 2014. godinu izabran je Ivica Kovačević, Jako vino d.o.o., Brač…)
2. Kakva je trenutna situacija s projektom Vina Croatia – Vina Mosaica obzirom da je njezin glavni kreator gospodin Tony Hodges preminuo te tko je zauzeo njegovu funkciju?
3. Postoji li jasna strategija Odbora za marketing UV HGK s konkretnim ciljevima, budžetima i rokovima za promociju hrvatskih vina te da li se može dobiti na uvid?
4. Zašto su održane dvije prezentacije Austrian Wine Marketing Boarda (Vinovita 2011 i Zagreb Wine Gourmet 2013) i stalno se govorilo kako ih slijedimo, a na kraju je očito taj smjer napušten i izgubljeno je vrijeme i novac?
5. U vezi s filmovima – serijala Vina Croatia – Vina Mosaica zanima nas kako je došlo do te suradnje i kako je došlo do toga da web-stranica realizatora serijala nosi (pretpostavljam i nadam se) zaštićeno ime Vinacroatia (!)
6. Molio bih komentar na pitanje zašto su se prošle godine na ProWein 2014 dijelili prastari prospekti iako je u međuvremenu usvojen novi grafički identitet predstavljanja hrvatskih vina po novom sustavu hrvatskih vinskih regija (Vina Croatia – Vina Mosaica).
7. Zanima nas kako je došlo do toga da se Wine Tasting Croatia 2015 (projekt UV HGK – VC, VM) promovira kroz web stranicu Wines of Croatia koja je vrlo lošeg dizajnerskog izgleda (i samim time ružno promovira hrvatska vina).
8. Predviđena cijena Wine Tasting Croatia 2015 prema dokumentu UV HGK (Javni poziv za godišnje kušanje u NY 2015) iznosi 1.031.187,50 kn, što financiraju:
- 80% Europski poljoprivredni garancijski fond
i Državni proračun RH, u omjerima 50:30
- 10% HGK
- 10% sami vinari
Prema podacima HGK koje smo dobili potkraj 2013. troškovi za godišnje kušanje hrvatskih vina u New Yorku, na identičnom mjestu (Astor Center) u 2013. iznosili su 597.352,00 kn, dakle ovogodišnje će kušanje koštati 72 posto više. Usporedbe radi, Austria Uncorked Tasting održan u Chicagu 2012, kojem je prisustvovalo 500 gostiju, imao je budžet od oko 55.000 eura (podatak organizatora Austrian Wine Marketing Board).
Komentari
O problematičnoj financijskoj konstrukciji organizacije starijih vinskih manifestacija i nastupa na sajmovima u organizaciji HGK (ali za mandata UV HGK) molio bih da pročitate na mom blogu.
Nadalje bitno je naglasiti da je Hrvatska izvezla na ovo zahtjevno tržište lanjske godine vina u vrijednosti 2,2 mil. dolara te nam i nadalje Njemačka ostaje vrlo važno drugo izvozno tržište, odmah iza BiH. U istom smo razdoblju iz Njemačke uvezli vina u vrijednosti 1,5 mil. dolara. Ukupno gledajući 2013. u odnosu na 2012. godinu uvoz vina se povećao za 30% dok smo izvoz smanjili za 39%, što je pokazatelj velikog pada izvoza na ovo zahtjevno tržište. (Poslovni dnevnik 25.03.2014.) www.poslovni.hr
Najljepše zahvaljujem na vašim odgovorima.
S poštovanjem,
Damir Fabijanić, glavni urednik Ića&pića
Zagreb, 12.02.2015.
Iako je pismo predano u urudžbeni zapisnik HGK još 12. veljače, do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovor. To definitivno potvrđuje da nismo relevantan medij kojem bi se HGK trebao udostojiti poslati odgovor. Ali ne kanim ponovno slati upit niti podsjećati HGK da već mjesec i pol nisu poslali odgovor.
I kao što smo napomenuli, nećemo više pisati o problemima u vinarstvu, odnosno propitivati tko što radi i za kolike novce. Što nam treba živcirati institucije, biti nesimpatični, rezati granu na kojoj sjedimo, tražiti potporu od onih koji se zbog toga svega uopće ne uzbuđuju, a novci im samo izlaze iz džepa (čitaj: hrvatski vinari).
Bolje nam je (i korisnije) pisati lijepo o hrvatskim vinima. Već počinjemo. Berba 2014. bila je jedna od najboljih berbi u povijesti… Živjeli!
P. s. Ako se netko iz vinarske struke predomisli i zaključi da mu je moj (naš) profesionalni kredibilitet ipak nužan kao korektiv na hrvatskoj vinskoj sceni, slobodno me može angažirati na komercijalnoj osnovi. Uplate na žiro-račun broj...