Iće i piće

Marco de Grazia

Antonio Scigliano

Na širem području južne Italije aktivno je desetak vulkana. Dante osvrćući se na najveći od njih, vulkan Etnu, Siciliju naziva otokom vatre.

Cijela Sicilija osvaja proturječnostima, sukobom klaustrofobije i klaustrofilije, prikrivenim strastima koje prožimaju svjež zrak, mješavinom i nasljeđima raznih kultura, intenzivnošću prisutnih boja, mirisa, okusa, ljudi…

Ne čudi stoga da je Sicilija bila jedno od omiljenih odredišta još od grand toura – velikih putovanja bogatih mladih kontinentalaca i aristokracije koja postaju gotovo pomodna od 17. stoljeća nadalje. Jedan od ondašnjih posjetitelja, Dominique Vivand Denon, napisao je u Voyage en Sicilie: Sve ono što priroda ima veliko, sve što daje ugodno, sve što daje užasno; sve se može usporediti s Etnom, ali Etna se ne može usporediti ni sa čime.

Područje vulkana Etne jedinstven je ekosistem na svijetu koji je započeo svoju dugu i sugestivnu geologijsku povijest prije otprilike 500.000 godina.

Povod svog dolaska na Etnu Marco de Grazia, jedan od pionira renesanse vinogradarstva u podnožju Etne, objašnjava: Osjećam se platonovcem i došao sam ovamo jer mjesna vina odaju familijarnost; ja sam govorio uvijek o Etni kao o Burgundiji Mediterana iz više razloga, nijansi terena i klima, koje se udružene pretvaraju u nijanse u vinu. Dodaje: Primjeri drugih svjetskih vulkana, poput otoka Flores poznata po kvalitetnoj riži ili Kilimandžara po kvalitetnoj kavi, svjedoče o velikoj plodnosti vulkanskoga područja, tako da sam se i tom idejom vodio dolazeći na Etnu. Imao sam jednostavno potrebu za mjestom za koje sam mogao biti siguran da na njemu mogu raditi vina koja ću voljeti.

Uz pomoć vremena i čovjeka podno Etne došlo je prešutno i samozatajno do pretvorbe krajolika sačinjena od lave onim poljoprivrednim, gdje umjetnost uzgoja i rada u vinogradu imaju drevno podrijetlo. Još se u Povijesti vina Italije objavljenoj 1596. prisjećaju vina proizvedenih na obližnjim brežuljcima Katanije, a njegova je izvrsnost pripisivana upravo pepelu Etne. Danas na kvalitetu lokalnih vina utječe nekoliko faktora: tereni vulkanskoga podrijetla (ponekad šljunčani, ponekad pješčani), velika amplituda temperature, koja doseže i 25–30 stupnjeva razlike između dana i noći, i naposljetku starost trsova vinove loze.

Danas je područje oko Etne jedno od najuzbudljivijih talijanskih vinorodnih područja te ovdje nailazimo na neke od najstarijih obrađenih vinograda u Italiji, a procjenjuje se da neki datiraju još od prije ozloglašene peronospore.

Polovica od ukupne proizvodnje vina na Etni proizvedena je od grožđa koje se uzgaja na terasama; dakle površinama koje nije moguće mehanički obrađivati, tako da se vinogradarstvo Etne ubraja u tzv. herojsko vinogradarstvo.

Područje Etna D.O.C. prvo je na Siciliji dobilo oznaku D.O.C. još davne 1968. (denominazione di origine controllata – odnosi se na kontroliranu zonu kada je u pitanju podrijetlo grožđa). Zona Etna D.O.C. ima polukružnu formu i proteže se na visinama od 450 do 1000 metara. Zona je podijeljena u contrade i ima srce u okolici Castiglione di Sicilije i Randazza.

Glavna je sorta podneblja nerello mascalese, koji čini 80–100% Etne D.O.C. (najviše 20% može sačinjavati nerello cappuccio). Sorta je dobila ime po velikom povijesnom području Contea di Mascali, koje je od prvih prodora Normana u 12. stoljeću do prvih godina 19. stoljeća uključivalo, osim aktualne općine Mascali, dio Acese, pa čak i veliki dio područja oko Messine.

Tešku sortu nerello mnogi uspoređuju s nebbiolom zbog kasna sazrijevanja (druga dekada listopada) i pinotom crnim s obzirom na osjetljivost na godine i terroir. Marco de Grazia o toj usporedbi kaže: Veliki vinogradar iz Burgundije jednom mi je prilikom rekao kako pinot crni nije velika sorta sama po sebi, već je velika u Burgundiji. Isto se može reci i za nerello mascalese. Pokušali su ga saditi drugdje, ali nigdje nije davao ni približno tako dobre rezultate kao na Etni.

U jednom danu oblaka i kiše s naletima svjetlosti i sunca, u stalnoj igri svjetlosti i sjene, svjetla i mraka, imao sam se prigodu i osobno uvjeriti u specifičnost mikroklime ovog područja.

Marco de Grazia to komentira: Na Etni kiši pet puta više nego na ostatku Sicilije. Nevjerojatno je da D.O.C. ide od 400 do 1000 metara. Ne postoji drugi D.O.C. na svijetu s tolikim visinskim rasponom.

Na sastanak sam, sukladno južnjačkoj tradiciji, došao sa zakašnjenjem. Dočekao me prijekorni pogled njegovih golemih, crnih očiju koji me podsjetio na onaj osjećaj nelagode i posramljenosti u situaciji kada te profesor dočeka nespremna. Sad je prekasno za posjet vinogradima. Pokazat ću vam kantinu. Ali kantina kao kantina… Sve su kantine manje-više nalik jedna drugoj. Urezuju mi se te njegove riječi i kasnije ću povezati kako je već time nagovijestio i opisao svoju jednostavnu filozofiju izrade vina: Vino se radi u vinogradu. Tenuta delle Terre Nere Marca de Grazije ostavlja dojam besprijekornim redom i čistoćom. To zasigurno odražava njegovu ozbiljnost, profesionalnost, pa i strogost kada je posao u pitanju. Upravo suprotno njegovoj umjetničkoj strani i početnoj vokaciji profesora klasičnih jezika i literature. Ta crta mnogo više dolazi do izražaja kada opisuje vino.

Svojevremeno sam pročitao kako je neki ugledni talijanski vinar rekao da vino služi kako bi se s nekim lakše prešlo na ti. Spletom okolnosti, potpomognutim već spomenutim kašnjenjem, dogodilo se da kušamo vina Marca de Grazije u društvu Amerikanca podrijetlom iz Messine, vrlo dobro upućena u sicilijanska vina. Činjenica da smo komunicirali na engleskom pojednostavnila je komunikaciju posve otklonila pitanje tikanja ili vikanja.

Kušanje smo započeli na uobičajen način bijelim vinima. Prvo: Etna Bianco D.O.C . 2012 i nakon toga Etna Bianco D.O.C. 2013, obično kupaže više autohtonih sorata, a u konkretnim izvedbama radi se o gotovo isključivo sorti carricante. Volim ljude koji odgovaraju na moja nepostavljena pitanja. Marco de Grazia požurio se uvjeriti me kako je jedan od tih. Carricante dolazi od talijanske riječi caricare koja znači opteretiti i ime je dobilo zbog velikih prinosa…

Ovo je najbolje vino koje sam ikad napravio, kaže komentirajući Carricante 2013. Ja se uz dužno poštovanje prema vinu koje smo kušali i njegovoj neupitno vrlo zanimljivoj interpretaciji te vrlo zahtjevne sorte ne mogu oteti dojmu kako je Etna (ipak) prije svega područje velikih crnih vina.

Za svoj Etna Rosso 2013 kaže kako je unatoč teškoj godini zadovoljan konačnim rezultatima. Kroz glavu mi proleti zanimljiva misao američke novinare kako su teške godine prava poslastica za ljude koji od vina traže nešto više. Zbog toga se s još većom znatiželjom prepuštam degustaciji… 2014. je suprotno drugim područjima u Europi na Etni bila iznimno dobra godina.

Kušanje nastavljamo u podrumu, gdje nam vino nudi izravno iz bačvi. Gotovo školski primjer i demonstrativna lekcija o nevjerojatno različitim ekspresijama vina dobivena od grožđa s različitih terasa vinograda koje ne dijeli više od 10 m visinske razlike. Ovdje shvatiš da svaki cru mora biti drukčije tretiran. Mi smo prvi ovdje počeli uvoditi zasebno tretiranje pojedinih terasa i sada to već mnogi primjenjuju. Da bi se zemlja što bolje izrazila, ja nastojim biti što manje vidljiv.

Budući da sam se prepustio uživanju i koncentriranom pokušaju diferenciranja svih nijansi okusa ovih slojevitih vina, promaknuo mi je uvodni dio razgovora Marca de Grazije i Amerikanca.Tema su bila vina u Izraelu. Uključujem se kada de Grazia kaže: Istina, kvalitetna se vina mogu proizvoditi svagdje, ali izvrsnost je uvijek iznimka.

Kada govori o vinima, uvijek se iznova vraća na Pijemont i Burgundiju…

Jako volite vina iz Pijemonta i Burgundije?

Vi ne?, odgovara.

Čuo sam za brojne usporedbe nerella mascalese s pinotom crnim. I samom mi se nametnula ta usporedba kada sam se prvi put susreo s nerellom mascalese.

De Grazia komentira: Nije slučajno da sam odabrao i bocu borgognottu, kao ni to da sam na retroetiketi prve butelje definirao Etnu kao Burgundiju Mediterana. Zanimljivo je da su za njega veća ili manja sklonost vinima Bordeauxa, odnosno Burgundije, kriterij i za osnovnu podjelu tipova ličnosti ljudi.

Naš zapadni svijet počiva na dva stupa i bez obzira je li netko pročitao Aristotela i Platona ili možda nikad nije čuo za njih to se reflektira u njegovu svakodnevnom životu. Shvatio sam da se to može primijeniti i na svijet vina, odnosno da se pojednostavnjeno svijet dijeli na one koji vole bordo i one koji vole burgundac. Onaj tko voli bordo sigurno je aristotelovac, a onaj tko voli burgundac ili pijemontsko vino platonovac. Tu razliku jako dobro pokazuje Rafaelova slika Atenska škola, koja prikazuje Platona kao idealista, a Aristotela kao nekoga čvršće na zemlji. I strukturalno bordo je veliki chauteux s ozbiljnim znanstvenicima enolozima, agronomima, dok u Burgundiji imamo male proizvođače, nema enologa jer ih je teško pronaći i ta vina znaju imati i defekt, ali kada naiđeš na nešto dobro, onda to zna biti i transcendentalno. Osobe koje vole vina Burgundije slična su tipa – lakše se zanose, manje su racionalni, teže stvarima koje će ih opiti, dok su osobe koje preferiraju Bordeaux obično one koje su više tip giacca e cravatta i nema tu zasigurno ništa loše. Samo, govorim o toj razlici. Rezimira: Toskana i Bordeaux su zemlje enologa, dok su Burgundija i Piemonte zemlje vinogradara.

Na moje izravno pitanje odgovara: Točno, ne sviđa mi se sustav ocjenjivanja iz više razloga. Povijesno nije bilo brojčanog sustava ocjenjivanja. Osim toga, ako čitate opise vina i maknete naziv vina, primijetit ćete da se zaista manje-više ne razlikuju. Opis, primjerice, crnoga vina koji pročitate mogao bi biti opis gotovo svakoga drugog crnog vina.

Nešto kao horoskop?, pitam retorički.

Ako pak za neko vino kažete da ima snagu djeteta koje trči, dali ste vrlo snažan opis koji pristaje samo rijetkim vinima.

Moj je dojam o vinima koje sam kušao kako se jasno osjeća burgundijski štih, barem kada su profinjenost i elegancija vina u pitanju.

Pitam ga da li je kušao hrvatska vina. Kaže da jest, više puta, ali ne u posljednje vrijeme. Sjeća se vina iz okolice Mostara koje ga se bilo posebno dojmilo. Hrvatska ima izvrsna slatka vina i nekoliko vrlo zanimljivih autohtonih sorta. Poslat ću vam koju butelju, kažem. Autohtone sorte redovito su i jedine zanimljive, dobacuje.

Kušamo dalje i sve više dolazi do izražaja njegova zanesena, sanjarska, ali i vizionarska crta u opisima vina. Ostavlja pritom dojam erudita i osobe velike karizme. Ovo je za vas, kaže pokazujući butelju Rosenmuskateller Passito 2011 Weingut Ansitz Waldgries. To je jedno od vina koje distribuiram.

Vino nevjerojatna mirisa, kažem.

Ne samo mirisa, ali siguran sam da ste zapazili kako je na tragu slatkih istarskih vina, odgovara de Grazia.

Talijanska su vina u stilu Ave Gardner (imaju obline). Njegovi opisi vina uvijek su poetski i nadahnuti, duboki, lišeni banalnosti, metaforički…

Jedan od najljepših opisa vina koji sam ikad pročitao dan je u knjizi Brideshead RevisitedEvelyn Waug. Riječ je o opisu na samo dvjema stranicama. Dvojica mladića kušaju vina i zanose se… Za vina koja kušaju kažu primjerice da je vino sramežljivo poput gazele ili poput ogrlice od bisera na bijelom vratu…

Kušajući s vama vina, došao sam do zaključka da je moj tečaj za somelijere bio gotovo besmislen, dobacujem.

Jesu li vam na tečaju dali kušati dobra vina?, pita me.

Jesu, definitivno.

E pa onda sigurno nije bio besmislen, zaključuje.

Jeste bili na Mljetu?, pita me.

Naravno da jesam. Mljet je prekrasan!, dodajem i nastavljam objašnjavati Amerikancu: Nešto nevjerojatno! Imate otok koji je nacionalni park, na njemu jezero, a na jezeru otok sa samostanom.

Da, da, potvrđuje De Grazia osmjehujući se ujedno mom oduševljenom opisu. Ja sam upravo na tom otočiću gdje je samostan pisao svoju završnu tezu na studiju. Družio sam se s domaćima. Lovili bismo ribu i spremali je. Imao sam i djevojku tamo.

Odlazim s degustacije pod snažnim dojmom susreta s karizmatičnim i osebujnim čovjekom, pomiješan s ugodnom spoznajom o tome da sam proveo neobično zanimljivo poslijepodne. Volim kada me ljudi iznenade, a da to nije razočaranje.

Kritičari Marca de Grazie prigovaraju mu da je posljednjih godina promijenio filozofiju i da danas na neki način pobija ranog sebe kada govori protiv etablirane vinske kritike, jer je i sam imao vrlo konkretne koristi od blagonaklonosti čuvenoga Roberta M. Parkera Jr. kada je ocjenjivanje vina koje je distribuirao u pitanju.

Činjenica je da je trideset godina prije nego što je počeo i sam proizvoditi vina prodavao vina pod brendom Marc de Grazia Selections. No on sam u tome ne vidi nikakvu proturječnost: Uvijek sam bio istraživač zona velikih vina. Možda je moja vokacija ploviti kroz povijest i bespuća u potrazi za zaboravljenim korijenima trsa. U prošlosti sam to već radio za tržište i klijente. Ovaj put to činim za sebe sama, prije svega.

Moj je dojam kako Marco de Grazia sada radi nešto u čemu sasvim sigurno uživa, što ga zabavlja i oduševljava istovremeno i čemu je dokraja posvećen,entuzijazmom nekoga tko je uvjeren kako čini pravu stvar. Ostavlja dojam čovjeka koji je prilično strog prema ljudima, ali koji duboko u sebi vjeruje u ljude ili barem u svoju ideju o ljudima, usprkos svijesti o brojnim ljudskim ograničenjima.Za taj sam dojam o njemu dobio svojevrsnu potvrdu i gledajući dokumentarni film Barolo Boys, priča o jednoj revoluciji, koji iznosi priču o skupini mladih proizvođača vina, naknadno nazvanih Barolo Boys, koja u 80-im i 90-im drastično mijenja svijet vina barolo.

Ovdje na Etni ponovno pomažem cijeloj zoni, teritoriju, i zapažam kako se polako događa vrlo slična stvar. Sada jako dobro znam kako će završiti. Na neki čudan način već postoje korijeni slave i istodobno u toj slavi vide se znakovi buduće dezintegracije. Impresivno! I to ti daje spoznaju o tome što je ljudsko biće zapravo.

Njegova slavljena i osporavana uloga u povijesti barola i područja Langhe o kojem govori film tema je za jedan drugi članak.