Iće i piće

The Candy Project

U The Candy Projectu, najnovijem u koji je uključen Andoni Aduriz i njegov Mugaritz postavljaju se temeljna pitanja: Što su slatkiši? Kada i kako se u njima uživa? Koji je najomiljeniji okus slatkiša u pojedinoj zemlji? Gdje i kako se slatkiši prodaju? Koji su nas slatkiši doživotno očarali u djetinjstvu? Je li globalizacija prijetnja raznovrsnosti slatkiša?

The Candy Project, tvrde autori, predstavlja priliku za ozbiljnu analizu slatkiša. Na njih se može gledati kao na ugrozu po zdravlje, ali i kao na pokazatelj raznovrsnosti u prehrani, kao na sintetičku namirnicu, ali i kao na nagradu ili poklon. Tijekom vremena, slatkiši su izgubili nešto i od svoje društvene uloge i od ritualnog karaktera, no i dalje se konzumiraju u svim uvjetima i u svim prigodama.

Postoji beskrajan niz pitanja koji se može postaviti o toj, često, demoniziranoj namirnici o kojoj, do sada, nije provedeno niti jedno ozbiljno sociološko istraživanje. Autori spomenutog projekta uvjereni su da postoji mnogo toga što se dade naučiti u procesu istraživanja tako snažne i, istovremeno, tako uobičajene pojave.

Je li moguće da su slatkiši idealna namirnica za začetak pokreta temeljena na pozitivnim vrijednostima? Prvi koraci već su napravljeni, i to pod vodstvom profesora Iñakija Martineza de Albeniza, sociološkog stručnjaka s Baskijskog sveučilišta te uz potporu organizacije Slow Food International i Sveučilišta za gastronomske znanosti u talijanskom Pollenzu. Cilj Candy Projecta jest da osvijesti mnoge društvene i prehrambene aspekte slatkiša.

Evo kako sve objašnjavaju autori: Slatkiši su dio mašte gotovo svakog djeteta i kada se pažljivije analiziraju, pokazuju nam da se na njih ne bi smjelo gledati samo kao faktor rizika za pretilost, dijabetes, karijes i druge zdravstvene probleme koji muče moderno društvo, već zapravo kao na pojavu koja se može proučavati na različite načine. Pod tom pretpostavkom za The Candy Project, koji se suprostavlja predrasudama o slatkišima i pokušava tu namirnicu podići na zasluženu razinu: promijeniti ili osporiti negativne stavove o slatkišima, te tako iskoristiti njihov potencijal.

Chef Andoni Aduriz i sociolog s Baskijskog Sveučilišta Iñaki Martinez de Albeniz predvode istraživanje zasnovano na tezi: Slatkiši su tema koju još nitko nije ozbiljno istraživao, jer se drže besmislenom, nevažnom temom, osim iz perspektive znanosti o hrani, koja ovu namirnicu gotovo demonizira i drži rizičnom, posebno za djecu. Morate iskoristiti ovu stigmu da biste ju potpuno izmijenili, objašnjava Martínez de Albeniz.

The Candy Projekt će pratiti različito razumijevanje slatkiša kroz povijest. Povijesno, slatkiši su se rabili zbog njihove prehrambene vrijednost, kao i mnoge druge stvari, ali su s vremenom dobili ulogu nagrađivanja i pohvale drugima, osobito djece. Tijekom vremena, slatkiši su ipak izgubili svoju društvenu ulogu i ritualni kontekst, te stekli status namirnice koja se kompulzivno konzumira u svim okolnostima i prilikama, kao i u različitim kulturama.

Tijekom mnogobrojnih Andonijevih putovanja s njegovom ekipom diljem svijeta, zamijećena je snažna veza između kulinarskih kultura i slatkiša namijenjenih djeci. Postoje bezbrojna pitanja o toj temi, ali i dalje nema niti jedne iole ozbiljnije studije o tome. Slatkiši su snažno prisutni u našem svakodnevnom životu, pa ipak, kao i mnoge druge doista zanimljive stvari, egzistiraju neopaženo. The Candy Project nastoji odgovoriti na gore spomenuta pitanja i sačuvati pravi smisao slatkiša, sustavnim proučavanjem njihovih tekstura i okusa. Projekt će pratiti povijesni razvoj slatkiša, analizirati učestalost njihove pojave u dječjoj dobi i otkrivati njihov utjecaj na formiranje djece kao ličnosti.

The Candy Project sastoji se od dva dijela – jedan teorijski, čiji je cilj formirati osnovna znanja o slatkišima, i drugi, posvećen znatno konkretnijim kontekstima, koji uključuju društvene inovacije u obliku gastronomske edukacije. Istraživanje računa na potporu globalnog pokreta Slow Food International – Universidad del Gusto Slow Food, koja broji 100.000 članova diljem svijeta – od kuhara, dobavljača namirnica, novinara i drugih profesionalaca iz svijeta gastronomije. Njegovi su članovi razasuti u oko 150 zemalja, i svi su primili upitnik koji se bavi ulogom slatkiša u njihovim zemljama.

Materijal generiran iz odgovora pomoći će u prikupljanju podataka, naknadnoj analizi i stvaranju kataloga slatkiša na konceptualnoj, organoleptičkoj i prehrambenoj razini. Ti podaci pružit će informacije potrebne da se razvije karta svijeta kulturne diversifikacije bombona. Projekt će pokazati je li globalizacija dovela do manje diversifikacije ili procesa homogenizacije u načinu konzumiranja bombona. Ako globalizacija znači isto što i u slučaju smanjenja raznovrsnosti hrane, kojem gravitira, to također podrazumijeva i standardizaciju u određenim društveno-kulturnim procesima i društvenim normama koje uključuju slatkiše – nagradu, igre na temelju nekih slatkiša, poticanje dječje mašte, odnos prema novcu, ratu i slično.

Cilj ovoga projekta je da izazove pad nametanja slatkiša i predstavljanje njihove moguće uloge kao sredstva za uravnoteženu i zdravu prehranu. S tim ciljem na umu, slatkiše vidimo kao vitalni alat za katalogizaciju i, samim time, stvaranje svijesti o prehrambenim aspektima. I nadalje, definiranje novih društvenih programa koji, primjerice, mogu obuhvatiti liječenje neuroloških poremećaja.

Andoni Aduriz, Iñaki Martínez, Slow Food International i Sveučilište gastronomskih znanosti upotrijebit će rezultate Candy Projecta i stvoriti svjetsku kartu slatkiša, vukući paralele i razlike između kultura, društava, običaja i ljudske mašte (www.thecandyproject.org).