Državni ured za reviziju je obavljenom revizijom za 2010. u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) utvrdio nepravilnosti u poslovanju i upravljanju imovinom te prihodima i rashodima, koji su u djelu promidžbe i informiranja iznosili više od 54 milijuna kuna… bla, bla, bla... Časopis I&P uopće ne zanima koliko slika i kvadrata ima donedavno njegovo veličanstvo N. V. Časopis I&P zanima zašto se promocija hrvatskih vina u inozemstvu već godinama radi stručno i financijski potpuno netransparentno. Zato smo se odlučili pozabaviti jedinim što nam je trenutno konkretno dostupno. Nadamo se da (barem) hrvatske vinare zanima.


Da nastavimo…

Od tog iznosa Državna revizija posebno je izdvojila tri nastupa za koje je plaćeno više od 11 milijuna kuna. Tako je za prezentaciju vina u Londonu, koja je održana 25. svibnja 2010, utrošeno 2,4 milijuna kuna, izložbu Kupujmo hrvatsko u Moskvi, koja je održana od 19. do 21. lipnja, gotovo 3,5 milijuna kuna, dok je za nastup u Tokiju od 24. do 26. rujna iste godine otišlo 5,2 milijuna kuna.

Navedeni rashodi izvršeni su u skladu s ugovorima zaključenim s četirima društvima iz Zagreba, izravnim ugovaranjem, što nije u skladu s internim procedurama Komore za nabavu kojima je određeno nabavljanje usluga na temelju prethodno provedenih postupaka nabave, upozorila je Državna revizija.

Samo s jednom tvrtkom, koja ima četiri zaposlenika, HGK sklapa tri ugovora za usluge koje su vezane uz nastup u Londonu, Moskvi i Tokiju u ukupnom iznosu od 5,2 milijuna kuna. Uz to poduzeće, sporne usluge plaćane su i još trima tvrtkama s manjim brojem zaposlenika ili bez njih.

London
Revizori su tako utvrdili da su za prezentaciju vina u Londonu s poduzećem sa četiri zaposlenika ugovorene usluge za milijun kuna. Od toga … (podatke koji slijede stavili smo u našu tablicu radi lakšeg pregleda).

Ostale usluge u vezi s prezentacijom vina u Londonu, koje su stajale 1,4 milijun kuna, ugovorene su s tvrtkom s jednim zaposlenikom. Od tog iznosa … (podatke koji slijede stavili smo u našu tablicu radi lakšeg pregleda).

Komentar Ića&pića
Bilo tko, ako se imalo bavi izložbama, promocijama i sličnim poslom, može u 5 (pet) sekundi sve shvatiti. Jasno, ako želi.

Pred vama su, dakle, dvije kalkulacije istog – troškovi prezentacije (A), u stavkama manje-više (po opisu posla) vjerodostojne (s pristojno napumpanim iznosima) i ostale usluge (B), što je i po opisima pojedinačnih stavki (npr. koordinacija scenografije, supervizija kreativnog koncepta!?) jednako nesuvislo kao i po vrtoglavo visokim iznosima. Čista praonica. Ne rublja, naravno…

Ako i dopustimo da struka iz Udruge vinarstva Hrvatske nije znala (ni slutila) za (dodatnu) praonicu pod pokroviteljstvom HGK-a, sad dolaze na vidjelo iznosi do kojih se nije moglo doći normalnim putem – običnim zahtjevom za informaciju. Da bismo lakše shvatili dimenzije netransparentnosti kojom se nekoliko godina zavarava hrvatska javnost o iznimno efikasnom projektu promocije hrvatskih vina u inozemstvu, uveli smo dodatnu rubriku u kojoj je pojedina stavka uspoređena s ukupnim iznosom promocije AWMB-a u restoranu Le Bernardin u New Yorku (iz okvira). Morate znati da je ovo bilo moguće samo prema onom što znamo, tj. na osnovi iznosa koje je državna revizija učinila dostupnim javnosti. Kad smo mi (I&P No 31) tražili podatke o honorarima autora koncepta, rečeno nam je da je to poslovna tajna. Sad valjda vidite i zašto.

Onima koji su sudjelovali i sudjeluju u toj raboti jasno i glasno kažem da su svi ili neoprezni, ili naivni, ili umočeni. Naravno da ne kažem da su svi takvi. Poznajem jednoga koji nije.

I za kraj, samo da istaknemo osnovnu ideju članka. Ovo bi dnevni listovi (koji imaju 10% PDV-a) i tabloidi (koji imaju isto 13% kao i I&P) sigurno bombastično stavili na naslovnicu: Nastup hrvatskih vinara (HGK) u Londonu 2010. koštao je kao 21 (dvadesetjedna) promocija AWMB-a u New Yorku! Živili i opili se svi!

P. s. Poučeni prošlim iskustvima za vrijeme vladavine N. V.-a, nismo zatražili informaciju o najsličnijim aktivnostima Udruge vinarstva/HGK-a u New Yorku 2011. i 2013. No vrag nam nije dao mira i u zadnji čas ipak smo priupitali HGK. I na naše ugodno iznenađenje, munjevitom brzinom (jednako brzom kao što su nestale sve fotke i informacije o bivšem s njihove web-stranice) dobili smo odgovor: Troškovi za godišnje kušanje hrvatskih vina u New Yorku, Hudson Terrace u 2011. iznosili su 647.852,00 kuna, a troškovi za godišnje kušanje hrvatskih vina u New Yorku, Astorcenter u 2013. iznosili su 597.352,00 kuna. Spomenute promocije hrvatskih vina organizirane su temeljem zaključaka Odbora za marketing, sajmove i međunarodnu suradnju, koje je usvojilo Udruženje vinarstva HGK. Riječ je o planu promocije Udruženja vinarstva prema Sporazumu o novčanoj potpori radi poticanja i organiziranja promidžbe na inozemnim tržištima vina Hrvatske za poduzetnike iz područja djelatnosti Ministarstva poljoprivrede.

Neizmjerno smo zahvalni HGK-u na ovoj promptnoj informaciji (nadamo se i ubuduće!), a vama, dragim čitateljima I&P i (nadasve) dragim vinarima ostavljamo da razmislite o usporedbi npr. izbora restorana Le Bernardin (A) i jednog od najpoznatijih njujorškog restorana Hudson Terrace (HR), sudionike npr. Jancis Robinson (A) i … (oprostite, neću imenovati, HR), a usporedbu cijena ostavljamo za kraj. Austrijska je više od pet puta niža od (svake posebno) hrvatske! Slobodno se nastavite opijati. A netko će se nakon svega ovoga možda i otrijezniti.

P. p. s. I sasvim za kraj. Sreo sam trijeznu osobu iz HGK koji je izgovorio ključnu rečenicu (daljnjeg) funkcioniranja HGK, da trebaju porušiti postojeće zidove i napraviti nove, staklene i transparentne. Konačno?

Troškovi London 2010. (prema podacima iz medija – državna revizija 2010)

Opis troškova Iznos u kn hr/a

(hgk/awmb)

A) Prezentacija vina u Londonu 2010.

produkcija i oglašavanje

391.140,00

3,48

putni troškovi, dnevnice i noćenje osoblja

233.700,00

2,08

najam prostora

129.150,00

1,15

nabava vina za kušanje

67.650,00

0,60

izrada promotivnog materijala

50.430,00

0,45

prijevoz vina i hrane

44.280,00

0,39

osmišljavanje koncepta i nabava za predstavljanje gastronomije

33.825,00

0,30

predavanje prijava

18.450,00

0,16

organizacija i koordinacija web-poziva

12.915,00

0,11

najam videoopreme

15.990,00

0,14

montaža videomaterijala

8.610,00

0,08

video- i fotosnimanje

7.950,00

0,07

organizacija smještaja za vinare

6.765,00

0,06

ukupno a:

1.020.855,00

9,07

B) Ostale usluge u vezi s prezentacijom vina u Londonu

troškovi osoblja

348.090,00

3,09


promotivne aktivnosti

338.250,00

3,01

koordinacija scenografije

276.750,00

2,46

supervizija kreativnog koncepta

205.410,00

1,83

izbor lokacije

184.500,00

1,64

ukupno b:

1.353.000,00

12,03

sveukupno a+b:

2.373.855,00

21,10

C) NEW YORK 2011. i 2013.

Prezentacija vina, Hudson Terrace, 2011.

647.852,00

5,76

Kušanje hrvatskih vina, Astor Center, 2013.

597.352,00

5,31

AWMB
Kako se Udruga vinara pri HGK (danas svima evidentno – u neprirodnom braku) godinama poziva na svoj uzor – Austrian Wine Marketing Board (AWMB), odlučili smo (najlogičnije) priupitati AWMB koliko oni troše na slične aktivnosti. Naime, oni su u listopadu imali iznimno uspješnu vinsku promociju u njujorškom restoranu Le Bernardin.
Iz informacije AWMB-a: Restoran koji nosi titulu najboljeg u gradu predstavio je doslovce apsolutni vrh međunarodne vinske scene i više od nekoliko vrlo dobrih povoda za zdravicu. Austrijski spomenici: Četiri desetljeća vrhunskog zelenog veltlinca bio je moto vertikalnog kušanja koje je uključivalo 31 zeleni veltlinac, s uglednim žirijem koji su činili Jancis Robinson MW (Financial Times), David Schildknecht (The Wine Advocate), Aldo Sohm (Le Bernardin) i Terry Theise (Michael Skurnik Wines). Moderator kušanja bio je Willi Klinger, glavni direktor AWMB.
I od AWMB-a dobili smo jasan i nedvosmislen odgovor, kao i dodatne informacije: Kušanje vina u New Yorku organizirano je s pedeset sjedećih mjesta za goste. Cijena od 15.000 eura, koliko je koštao sam događaj, obuhvaćala je najam lokala, organizaciju, materijal i transport. Sve troškove pokrio je AWMB.
Usporedbe radi, prošlogodišnji Austria Uncorked Tasting održan u Chicagu, kojem je prisustvovalo 500 gostiju, imao je budžet od oko 55.000 eura, od čega su 20.000 pokrile vinarije, dok smo mi pokrili preostalih 35.000 eura.