• Hrvatski vinari među najvećim svjetskim vinarskim velesilama na ProWein 2011.
  • Hrvatski vinari osvajaju Rusiju!
  • Hrvatski vinari zaigrali u svjetskoj vinarskoj ligi
  • Trijumf hrvatskih vinara: u Londonu 27 medalja
  • Hrvatski vinari nagrađeni na sajmu vina u Moskvi
  • Izvozna ofenziva hrvatskih vinara
  • Hrvatski vinari osvojili newyorški Hudson Terrace
  • Hrvatska hrana i vina oduševili Poljake
  • Russian Wine Fair: veliki interes ruskih kupaca za hrvatska vina
  • Hrvatska vina prije Božića u kanadskim dućanima
  • Bloomberg News nahvalio vodeće hrvatske vinare
  • Hrvatske butelje u ekskluzivnim restoranima New Yorka i Chicaga
  • Hrvatski vinari ponovo među najvećim svjetskim vinarskim velesilama
  • Elita u New Yorku pije hrvatska vina
  • Hrvatska vina u ponajboljem restoranu na Manhattanu – očekuje se rast izvoza
Nasumični izbor naslova s web-stranica i tiskovina u 2011. sjajno ilustrira autistični samohvalni senzacionalizam kontaminirane medijske stvarnosti. Te senzacionalističke naslove tankih sadržaja kreiraju mediji koji misle da jedino tako mogu izazvati pažnju javnosti, a dodatno ih napuhuju organizatori tih događaja i manifestacija. A stvarnost je negdje drugdje…

Osnivanje Udruženja vinarstva pri HGK
Dana 14. siječnja 2011. na osnivačkoj izbornoj skupštini Udruženja vinarstva održanoj u Hrvatskoj gospodarskoj komori za predsjednika Udruženja izabran je dr. sc. Đuro Horvat iz Agrokor vina d. o. o., a za potpredsjednike Ivica Matošević iz Vina Matošević d. o. o., Ivan Ružić iz Kutjeva d. d. i Vlado Krauthaker iz Krauthaker d. o. o.
Za poslovnog tajnika Udruženja izabran je Igor Barbarić iz HGK, a osnovani su i Odbori za marketing, promociju i međunarodnu suradnju te Odbor za zakonodavstvo. Za predsjednika Odbora za marketing, sajmove i međunarodnu suradnju izabran je Saša Špiranec, Vinart d. o. o., te Igor Barbarić iz HGK, za tajnika.

Dana 3. travnja 2012. poslao sam ovaj upit u HGK:
Poštovani gospodine Barbariću,
S obzirom da u sljedećem broju časopisa Iće&piće radimo članak s temom promocije hrvatskih vina u inozemstvu, najljepše bih vas molio da mi napišete nešto o konkretnim aktivnostima koje ste poduzeli u zadnjih (i više) od godinu dana, konkretnim realizacijama, budžetima, problemima i dr.

Dana 23. travnja 2012. (tek na moj ponovljeni zahtjev) dobio sam odgovor iz HGK u obliku opširne PPT-prezentacije, koja je očigledno načinjena za druge svrhe, jer je obuhvatila apsolutno sve aktivnosti Udruženja vinarstva. Zbog toga sam ponovno, 28. svibnja 2012, poslao mail:

Poštovani,

Proučio sam poslani materijal, pa bih vas najljepše molio nekoliko dodatnih informacija.
U PPT-prezentaciji gotovo da nema podataka o (prvo) navedenu cilju Udruženja vinarstva – brendiranju Hrvatske kao vinske zemlje (ne osporavajući sve navedene aktivnosti koje idu u tom smjeru) – a već dulje vrijeme pojavljuju se neka imena (g. Tony Hodges, konkretno) povezana s brendiranjem hrvatskih vina (u dva zadnja ZWGW-a te je ponovno najavljen za Vinistru). Zanima me da li je g. Hodges (ili netko drugi) angažiran od vaše strane u tom smislu.

Također me zanima naziv Wines of Croatia kojim ste se koristili za predstavljanja u New Yorku i Londonu, odnosno zašto se koristite tim nazivom, kad na internetu postoji (trenutno nefunkcionalna) stranica www.winesofcroatia.com.

I kao posljednje pitanje, najljepše bih vas molio da mi odgovorite koliko su ukupno bile financijski teške sve navedene aktivnosti iz PPT-prezentacije te (posebno) koliko je koštala prezentacija u New Yorku.

Odgovora nisam dobio, no, da skratim cijelu stvar, pozvan sam u HGK, gdje smo razgovarali, pa smo se još nekoliko puta dopisivali, a ja sam mic po mic izvlačio informacije. Uglavnom, moj je komentar bio da je djelovanje (osobito) Odbora za marketing netransparentno kako u učinjenom, u izboru ljudi koji bi trebali operativno odraditi taj posao, tako i u financiranju.

U skladu s onom svaki Mujo svoga konja hvali dobio sam uvjeravanja kako je sve u najboljem redu. No ja sam tražio dalje i poslao upit o aktivnostima (očigledno glavne osobe za brendiranje vina) Antonyja Hodgesa. Odgovor jer stigao 5. lipnja i glasi:

Postupajući po Vašem zahtjevu za pristup informacijama, od 5. lipnja 2012, u kojem tražite da Vam dostavimo visinu honorara g. Hodgesa, dajem Vam slijedeći odgovor:

  1. Gospodin Antony Hodges priznati je međunarodni stručnjak u poslu za koji ga je, uz domaće stručnjake, angažiralo Udruženje vinarstva HGK za rad na projektu Vina Croatia.
  2. S gosp. Hodgesom sklopljen je Ugovor-Sporazum o konzultantskim uslugama za istraživanje tržišta i kreiranje dijela novog mogućeg brenda hrvatskih vina.
  3. Gosp. Hodgesu isplaćen je uobičajeni honorar za usluge, no visinu honorara Vam, nažalost, ne možemo dati jer on predstavlja poslovnu tajnu koju, bez odobrenja gosp. Hodgesa, ne smijemo odati.

Naša saznanja i komentari

Godinu i pol čekanja nakon formiranja Odbora za marketing, promociju i međunarodnu suradnju, a samo godinu prije pridruživanja Uniji, situacija je više nego loša. Zato molim Sašu Špiranca kao predsjednika odbora (HGK, Udrugu vinarstva, svejedno) da odgovori na nekoliko pitanja:

  1. Što je predsjednik po obrazovanju i zanimanju (CV) i koje su njegove referencije za obavljanje tog posla?
  2. Tko je sve službeno angažiran za provođenje tog ozbiljnog posla i koje su im referencije (CV)?
  3. Koja je strategija odbora (nakon godinu i pol rada, a godinu prije ulaska u EU!)?

Ne želim nabrajati sve nebuloze iz hrvatskih medija o toj temi (kao npr. prošlogodišnji nastup naših vinara u organizaciji HGK u jednom od ponajboljih newyorških restorana Hudson Terrace na Manhattanu, što je notorna neistina). Što se tiče angažmana gospodina Hodgesa, na internetu se (među ostalim) može pronaći podatak o njegovu idejnom elaboratu napravljenu za Turističku zajednicu Primorsko-goranske županije iz 2008. o preimenovanju Kvarnerskog zaljeva u Jadranski zaljev(!?). Zato molim prozvane osobe da nas uvjere u kvalitetu i spasonosne ideje g. Hodgesa (i ostalih).

U trenutku dok npr. agencija Bruketa&Žinić dobiva vrhunske svjetske nagrade (ne samo za svoje vinske etikete nego, mnogo važnije, za inovativno razmišljanje: najbolja ambalaža – Design Week Awards, London, bronca na Art Directors Club New York, zlato na European Design Awards, Helsinki), u trenutku kad naše mlade (i stare) kreativne snage životare i nemaju posla, jedna se važna djelatnost skriva od javnosti i (odveć) tiho realizira s nepoznatim realizatorima.

Nakon dvadeset godina neznasetkoštoradi-strategije u kojoj imaju putra na glavi sva mjerodavna ministarstva, paradržavne organizacije i stručnjaci uhljebljeni u takvim institucijama nisu za promociju hrvatskih vina konkretno strateški napravili – ništa! Zato tražim(o) prisutnost javnosti, tražim(o) javne natječaje!

Naši prijedlozi

Prije godinu dana u I&P br. 24 (nakon još jedne od tužnih izvedbi Vinovite) napisao sam tekst o davnim (1993. i 1994) i sjajnim izvedbama prvog (i najboljeg) vinskog sajma u Hrvatskoj Vino u Hrvata, održanima u Boćarskom domu u Zagrebu. To je bio odličan koncept u kojem su bili pozvani vinari Hrvati ili hrvatskoga podrijetla iz cijelog svijeta koji su postavili Ante Ledić i ekipa tadašnjega Zrinjevca. No umjesto da se nastavi u tom smjeru, političkim odlukama manifestacija je prebačena na Zagrebački velesajam, gdje doživljava dugogodišnji debakl pod imenom Vinovita.

Vrijeme za hrvatske vinare istječe, a djelotvorno se ne radi. Predlažemo kreativnu i stručnu (dakako, ne stručnu) sinergiju u realizaciji projekta brendiranja hrvatskih vina. Za početak Iće&piće predlaže mali doprinos – da se kontaktiraju (i najljepše zamole za suradnju) sva velika (i mala) imena vinara hrvatskoga podrijetla iz svijeta. Točno na tragu manifestacije Vino u Hrvata. I da Mike Grgich (nasljednici Nicka Nobila, George Fistonich, Michael Brajkovic i drugi) bude na fotografiji, stoji ponosno s osmijehom prema objektivu, drži čašu punu vina, a ispod piše: JA SAM MIKE GRGICH, HRVATSKI VINAR. ŽIVJELI!